Eyck Çarpması; Bir Resim Büyüsü…

Bugün, yağlıboyayla fotoğraf çeken müthiş ressam Jan Van Eyck ile başladım haftaya.

Dün instagramda dolanırken bir sanat hesabının paylaşımlarına denk geldim; gözüme Eyckler çarptı. Sabah kalktığımda “Eyck yazayım” diyeceğimi biliyordum.

Sanat tarihçisi Giorgio Vasari, Eyck’i yağlıboya resmin mucidi olarak tanıtmıştı; bunun artık doğru olmadığı biliniyor ancak yağlı boyaların yaygınlaşmasında katkısı tartışmasız kuşkusuz ki.
Kullandığı tekniklerden kendisinden sonra birçok ressam faydalanmış. Işık kullanımı, gölgeler ve yansıma konusunda özellikle.
Yarattığı olağanüstü gerçeklik algısı onu avrupa yağlıboya resminin kurucuları listesine sokuyor.

Ben dönem dönem bazı ressamlara takıyorum, şimdilerde Eyck kurcalamakla geçiyor akşamlarım. Resimlerinin muhteşemliği karşısında önce dehşete benzer bir duygu yaşıyorum sonra uyanıp hayranlık fazına geçiyorum.

Çok sevdiğim birkaç işinden bahsedeceğim aşağıda;

Man in a Red Turban

3AD87F92-E96E-4F43-83D4-08FD039544E5

Bu resme karşı duyduğum his, kelimenin gerçek manasıyla hayranlık. Uzunca bir süre ressamın otoportresi sanılmış, ama bu kısmı belirsiz.

Kırmızı başlık beni benden alıyor. Hadi ben hiç kimseyim ama bütün sanat tarihçilerini de çarpan bir gerçekçilik ve yansıma oyunu bu. Kumaşı hissediyorsun, cinsini anlıyorsun, neredeyse dokunacaksın.
“Bu nasıl resim yapmaktır ey vicdansız?” diye isyan edesim geliyor bu kırmızı başlığa bakarken.
Yüzdeki detaylar ve gerçekçilik de üzerine ciltlerce övgü yazılası şeyler.
Eğer bu satırları okuyor iseniz, size söyleceğim şey, resmin güzel bir kopyasından sağ göze zoom yapmanız. Parlaklık ve gerçeklik hissine inanamayacaksınız.

Londra, National Gallery’de görülebilir.

Ghent Altarpiece

4077E1DB-CF28-4671-BB28-BCE28D999B06

Bu fevkalade eser, Belçika, Gent şehri Saint Bavo Katedrali’ni süslüyor.
Eserin üzerindeki kitabede, eserin tarihi ve başlayanının da ressamın kardeşi Hubert olduğu belirtilmiş. İkilinin başka ortak işleri de var.
Resim, Eyck tarafından ilerletilmiş ve bitirilmiş ama Hubert hangi anlamda katkı sağlamış pek bilinmiyor.
İç kanatlarda melekler şarkı söylüyor. Uçlardaki çıplak figürler Adem ve Havva.
Alt kademedeki panoda soldan sağa doğru savaşçılar, adalet dağıtan hakimler, havariler, melekler, peygamberler, ermiş ve azizler var.
Hz.isa’ya ibadet etmek üzere toplanmışlar.

Britannica sitesinde  bir dakikalık bir video var. Bence göz atın, pişman olmazsınız. Gerçekte nasıl göründüğünü gözünüzde canlandırabilmenizi sağlayacak.

Buradan izlenebilir.

Belçika, Gent, Saint Bavo Katedral’inde.

Portrait of Giovanni Arnolfini and His Wife

28CC07EB-5A47-4499-B433-2A874E22E0E7

Eyck ünlüsü şaheser.

Bu mucizevi resim, çiftin yatak odasında geçiyor. Ressamın özgün bir imzası var burada.
Duvarda, avize ve ayna arasında süslü bir Latince ile “Jan Van Eyck buradaydı,1434” yazıyormuş.
Resim hakkında çeşitli okumalar var. Bazı uzmanlar, bu resmin çiftin medeni nikahını sembolize ettiğini söylüyor. Giovanna aslında hamile değildir ve eteğini de o dönemin modasına göre yapmıştır diyenler var.
Olağanüstü detaylar mevcut bu resimde.
Duvardaki ayna bunlardan en muhteşem olanı. Her bir çıkıntısında İsa’dan bir betimleme var. Aynada da iki kişinin yansıması görülüyor. Kırmızı örtü takmış olan resssamın kendisi olabilir görüşü yaygın.

Arnolfini Aynası detayını ayrıca belirtmek gerekir;

DEB582C5-71DA-497D-A730-28B911D37614

Bu resim hakkında şöyle bir söz vardır;
“Bir çifti gösteren ve bunu iyi yapan başka resimler de vardır. Ama Arnolfini Portresi dendiğinde kimse hangisiydi diye tereddüt etmez, resim hemen zihinde canlanır.”
Eğer sizler de buraya kadar okudu iseniz, muhtemelen siz de bir daha unutmayacaksınız.

İlk avize de bu resimde kullanılmış bu arada, resimlerde avize kullanımı sonradan çok yaygınlaşmış ve çıkış noktası bu büyük iş.

Madonna del Canonico Van der Paele

5E510302-77CC-41AD-BBAF-510D3EF4DFEF

Detaylarında kaybolmak isteyebileceğiniz bir resim de bu. Şu mavi kaftanı inceleyerek saatler geçirebilirim. Işık ve gölge konusunda ressama edilecek başka övgüm kalmadı gibi duruyor.
Resimlerinde lineer perspektif kullanmamış, bu resimde figürler nesnelere göre oldukça büyük ama bu gerçeklik algısını etkilemiyor.
Yine de resmin içindesiniz.

Bruges, Groeningemuseum’da.

Bunlar dışında onlarca muhteşem işi var ama benden bugünlük bu kadar. Herkese Eyck resmi kusursuzluğunda bir hafta dilerim:)

Sevgiler,

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close